Idź do treści
„Wspieram, bo warto” Zaloguj się
„Poprawiacie mi nastrój” Popraw nam!
„Nie było to trudne” Przenieś patronat
Dla wszystkich
Rozmowy Popołudniówki
16.04.2025, 12’
Rozmowy Popołudniówki

Młodzież do urn

16.04.2025, 12’

"Młodzi, głosujMY" to akcja mająca zachęcić młodych ludzi do wzięcia udziału w wyborach prezydenckich i oddania głosu na wybranego kandydata. O założeniach akcji i pomysłach na to, jak do młodych dotrzeć i przekonać ich do udania się do urn Patrycjusz Wyżga rozmawia z Pawłem Mrozkiem z Akcji Uczniowskiej.

Przed każdymi wyborami w Polsce powraca temat najmłodszych wyborców. Jak zachęcić młode osoby do wzięcia w wyborach i dlaczego nie wszyscy młodzi ludzie chcą skorzystać ze swojego obywatelskiego przywileju? Odpowiedzi szuka Patrycjusz Wyżga w rozmowie z Pawłem Mrozkiem z Akcji Uczniowskiej.

„Młodzi, głosujMY!”- pod takim hasłem wystartowała kampania promująca udział w wyborach wśród najmłodszych wyborców. Młodzi aktywiści skupieni w Akcji Uczniowskiej, w ramach kampanii, chcą zachęcić swoich rówieśników od udziału w nadchodzących wyborach prezydenckich.

Wybory prezydenckie 2025. Młodzi do urn!

Dlaczego taka akcja jest w ogóle potrzebna? W ocenie Akcji Uczniowskiej dużą składową problemu jest brak odpowiedniej edukacji obywatelskiej w polskich szkołach. – Polska szkoła nie uczy postawy obywatelskiej – stwierdził Mrozek.  Jak podkreślił w ramach akcji, aktywiści odwiedzać będą szkoły i uczelnie, by tłumaczyć młodym, jak istotny jest ich udział w wyborach. Nie tylko tych najbliższych, lecz także w każdych innych.

- Edukować będziemy na dwóch płaszczyznach. Zarówno wychodząc bezpośrednio do młodych ludzi, jak również w mediach społecznościowych, które są przestrzenią, w której najłatwiej jest do nich dotrzeć – powiedział.

Wybory prezydenckie 2025. Sztaby nieprzygotowane

Położenie największego nacisku na komunikację w mediach społecznościowych, Mrozek tłumaczył również przeprowadzonymi badaniami. Wskazują one, że większość sztabów nie ma pomysłu na  kampanię w tym obszarze, skutkiem czego jeden kandydat absolutnie zdominował komunikację we wszystkich platformach społecznościowych.

- Badania są takie, że Sławomir Mentzen we wszystkich mediach społecznościowych ma najwyższe notowania. To pokazuje, że sztaby nie przygotowały się do tego, żeby do tych młodych ludzi docierać – ocenił. – Kampania trwa już bardzo długo i obserwujemy, że nie mówi się w niej zbyt wiele o młodych ludziach – stwierdził.

Wskazał, że w kampanii brakuje tematu edukacji, zdrowia psychicznego, a temat mieszkalnictwa jest omawiany powierzchownie i epizodycznie. – Zastanawiamy się, czemu w poprzednich kampaniach wyborczych (…) o tych tematach się mówiło, a teraz jest na razie cisza – powiedział.

W ocenie Akcji Uczniowskiej, to właśnie brak poruszania tematów ważnych dla ludzi młodych powoduje spadek zainteresowania udziałem w wyborach.

Cała rozmowa do posłuchania w podcastach.