Idź do treści
Słuchasz? Wspieraj
Akcja: Teleportacja! Dołącz
Patronautyka
04.08.2024, 120’
Patronautyka

Patronautyka

04.08.2024, 120’

Standardowy fortepian akustyczny ma po 12 klawiszy w oktawie (7 białych i 5 czarnych - w skali C-dur to dźwięki c, cis, d , dis, e, f, fis, g, gis, a, ais oraz h). Co jednak, gdyby podzielić oktawę na jakąś inną liczbę części? Pianista jazzowy Leszek Możdżer długo nosił w sobie pomysł, by sprawdzić, jak brzmi fortepian nastrojony w skali 10-stopniowej. Chciał poprzez muzykę pokazać, że system dziesiętny, który stosujemy na co dzień choćby przy liczeniu pieniędzy, nie jest tak doskonały jak system dwunastkowy - w przekonaniu artysty bliższy naturze.

Pianista potrzebował jednak do tego wsparcia naukowców. A tu kiedyś przez przypadek trafił do niego profesjonalny matematyk - prof. Paweł Nurowski z CFT PAN. Badacz akurat szukał artysty, który zgodzi się udoskonalić swoim występem konferencję matematyczną “Grieg meets Chopin”. Możdżer opowiedział o fortepianie dekafonicznym, a badacz zgodził się pomóc artyście przygotować ten instrument. Leszek Możdżer - jak wspominał na koncercie - pomyślał wtedy: “niech sobie matematycy posłuchają, w jakim to brzydkim systemie żyjemy”. I pół roku później artysta dysponował już pierwszym na świecie fortepianem akustycznym strojonym w 10-stopniowej skali, a więc - jak go nazwał - fortepianem dekafonicznym.

To cytat z artykułu https://scienceinpoland.pap.pl/aktualnosci/news%2C100700%2Coktawa-podzielona-na-10-czesci-naukowcy-przygotowali-fortepian-dekafoniczny

Prof. Paweł Nurowski opowie w "Patronautyce" nie tylko o innowacyjnym fortepianie, który opracował dla Leszka Możdżera, ale przede wszystkim o tym, czy przed naszym były inne Wszechświaty i dlaczego matematyka jest lepsza od fizyki.