Radio 357 jest partnerem XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. W wydarzeniu czynny udział biorą nasi dziennikarze, którzy poprowadzą cztery eksperckie panele dyskusyjne. Zapraszamy na relację z jednego z najważniejszych wydarzeń biznesowych w Polsce.

W XVII Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach udział bierze silna reprezentacja Radia 357. Specjalistyczne panele dyskusyjne poprowadzą: Paweł Sołtys, Patrycjusz Wyżga, Kuba Strzyczkowski i Michał Gąsiorowski. Będziemy mówić o rynku energetycznym, nowych technologiach, motoryzacji i działalności charytatywnej. Ponadto, na miejscu powstało nasze studio, w którym rozmawiać będziemy z przedstawicielami polskiego biznesu.
artykuł jest aktualizowany na bieżąco

Jak Orlen wspiera polski sport? Rozmowa z Michałem Rutkowskim
Michał Rutkowski opowiedział o wizji działań sponsoringowych w Orlenie. Zaznaczył, że organizacja nie chce być wyłącznie sponsorem i stawia na szeroko zakrojoną relację biznesową z polskim sportem.
– W naszych współpracach stawiamy bardzo mocno na partnerstwo, które nie polega wyłącznie na dokonywaniu cyklicznych przelewów – powiedział gość Radia 357. – W każdej z umów ze związkami sportowymi mamy konkretne oczekiwania, jeśli chodzi np.: o popularyzację danej dyscypliny wśród dzieciaków i młodzieży – podkreślił dyrektor sponsoringu sportowego w Olren.
Dawid Pożoga z STS o sponsoringu w polskim sporcie
Sport to emocje związane z kibicowaniem. Dawid Pożoga opowiedział nam o nowej strategii marki STS.
– Staramy się budować markę w oparciu o emocje. Mocno wierzymy w nową strategię, którą przyjęliśmy w zeszłym roku i którą teraz zaczęliśmy mocniej komunikować, a stawiamy w niej na emocje (…). Naszym ambasadorem w nowej kampanii jest Wojtek Sokół i razem pracujemy nad tym, by te sportowe emocje pokazywać – mówił Dawid Pożoga.
Rowery przyszłością polskich miast? Odpowiada Marcin Sałański z Nextbike
Jak będą wyglądały miasta przyszłości? Czy ludzie zmęczeni staniem w korkach i wdychaniem spalin przerzucą się na rowery?
– Dzisiejsze miasta czy dzielnice musimy tworzyć tak, by ich mieszkaniec miał wszystko pod ręką (…), żeby nie musiał odpalać kilkutonowej stali na krótkim dystansie, tylko przemieścić się do pracy, do szkoły, do przychodni, do teatru czy kina w 15 minut na rowerze lub piechotą – powiedział Marcin Sałański z Nextbike.
Bartosz Pacuszka z EY Polska o sztucznej inteligencji w gospodarce
Sztuczna inteligencja od wielu miesięcy nie schodzi z listy najgorętszych tematów w biznesie. W jaki sposób wykorzystuje się AI w świecie finansów? Okazuje się, że technologia ta odgrywa dużą rolę np.: w bankowości.
– Już co najmniej od 10 lat instytucje finansowe i banki wykorzystują sztuczną inteligencję w celu weryfikacji wykonywanych transakcji, by wykrywać potencjalne wyłudzenia i oszustwa – wskazał Bartosz Pacuszka z EY Polska. – Jest to też technologia, która chroni konsumentów analizując ich sposób zachowania w aplikacji bankowej po to, żeby wykryć zachowania niezgodne z wzorcem – dodał.
Michał Gąsiorowski: Motoryzacja na wirażu
W piątek Michał Gąsiorowski poprowadził panel dyskusyjny zatytułowany „Motoryzacja na wirażu”. Panel został zdominowany przez dwa kluczowe wątki: europejskie regulacje i galopujący rozwój chińskiego rynku motoryzacyjnego. Czy europejski rynek zdoła stawić czoła azjatyckiej konkurencji?
Uczestnikami panelu byli: Tomasz Bęben – Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Mariusz Deląg – Stellantis Gliwice, Krzysztof Gablankowski – ZF Automotive Systems Poland, Yong Girl Lee – LG Energy Solution Wrocław, Janusz Kobus – Polska Izba Motoryzacji, Maciej Mazur – E-Mobility Europe, Jacek Pażuk – Warszawskie Zakłady Mechaniczne „PZL-WZM” w Warszawie i Katarzyna Sobótka – ekspertka ds. elektromobilności.


Ważnym tematem w dyskusji były unijne cele dotyczące elektromobilności. Celem w tym zakresie na 2035 rok jest całkowita redukcja emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych w Unii Europejskiej. Oznacza to, że wszystkie nowe samochody sprzedawane w UE od 2035 roku muszą być zeroemisyjne, czyli elektryczne lub na wodór.
Tomasz Bęben podkreślił, że narzucony przez Komisję Europejską cel nie oznacza, że w 2035 z dróg znikną samochody o innych napędach niż elektryczny. Dodał również, że wybór w zakresie napędu powinien pozostać w rękach klienta. – Musimy stworzyć klientom szansę, by mogli wybierać. Kilkanaście lat temu promowany był diesel, a dziś Komisja Europejska mówi już, że diesel jest „be” – zaznaczył.
O konsekwencjach odchodzenia od diesla mówił również Jacek Pużyk. – Dzisiaj 50 proc. naszej produkcji eksportujemy do USA. W Stanach cały czas ten diesel jest i mam nadzieję, że będzie dalej. To, co jest dla nas najważniejsze, to żeby była równość na rynku. Żeby nie było tak, że Unia promuje jedną technologię, a zakazuje drugiej – powiedział.
Uczestnicy panelu zwracali również uwagę, że osiągnięcie unijnego celu, wymaga stworzenia warunków, które pozwolą europejskim producentom konkurować z chińskimi odpowiednikami. – Nasi pracownicy w Polsce zarabiają dużo więcej niż siła robocza w Chinach. Ceny energii są nieporównywalnie większe niż w Chinach. My domagamy się warunków, które pozwolą nam konkurować z chińskimi producentami – mówił Pużyk.
Zdaniem Krzysztofa Gablankowskiego przeszkodą w skutecznym konkurowaniu z innymi rynkami jest nadmiar regulacji. – Jesteśmy w Europie kompletnie przeregulowani. Mamy świetnie wykwalifikowanych ludzi, ale nie dajemy im szansy na rozwijanie się (…) Zamiast się rozwijać, nieustannie zastanawiamy się jak przejechać przez ten slalom regulacji – zaznaczył.
Maciej Mazur wskazał z kolei, że problem regulacji nie jest niczym nowym i że poza próbami ich ograniczania, europejscy producenci muszą szukać szans w rozwoju innowacyjnych technologii. Podkreślił, że jednym z obszarów w których Europa może stać się potentatem jest bezpieczeństwo danych. – Musimy postawić na cyberbezpieczeństwo. Chcemy, żeby po europejskich drogach jeździły bezpieczne samochody, które nie łączą się z serwerami w Pekinie czy Waszyngtonie – powiedział.
Kuba Strzyczkowski, Patrycjusz Wyżga i Jarosław Sroka o innowacjach w polskiej gospodarce
O innowacje w polskiej gospodarce zapytaliśmy, znanego z anteny Radia 357, Jarosława Srokę, członka zarządu KI Next. Prowadzący audycję „Firmament” podkreślał, że Europejski Kongres Gospodarczy to wydarzenie, podczas którego biznes rozkwita dzięki licznym spotkaniom. Zaznaczył również, że dzięki EKG spotykają się dojrzali menadżerowie i młodzi energiczni innowatorzy, co skutkuje bardzo ciekawymi nowymi projektami.
Wiceprezes Fakro Paweł Dziekoński o czterodniowym tygodniu pracy w Polsce
Po nadchodzących wakacjach Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej uruchomia pilotaż skróconego tygodnia pracy. Program pozwoli firmom i instytucjom przetestować 32-godzinny model pracy. Wiceprezes FAKRO Paweł Dziekoński wskazuje, że pomysł ograniczenia czasu pracy nie powinien dotyczyć wszystkich branż. Co więcej, w jego ocenie rząd niewystarczająco tłumaczy, jaki cel chce osiągnąć przez wprowadzenie tego rozwiązania.
Rozmowa z z Wojciechem Kuśpikiem, prezesem zarządu PTWP- Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
Europejski Kongres Gospodarczy to wydarzenie, które wymaga ogromnych zdolności organizacyjnych i długotrwałego planowania. O wyzwaniach i celach wydarzenia Patrycjusz Wyżga rozmawiał z prezesem Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości Wojciechem Kuśpikiem.
– Podstawą takich wydarzeń jak Europejski Kongres Gospodarczy jest to, by to było spotkanie różnych środowisk, różnych punktów widzenia (…). Celem jest to, żeby biznes mógł prowadzić normalny, otwarty dialog z politykami, administracją, samorządami oraz mediami. Bardzo dbamy o to, żeby to była otwarta platforma dla wszystkich stron – mówił gość Radia 357.
Dr hab. Maciej Borski o kompetencjach cyfrowych we współczesnym świecie
Rozmowa z Katarzyną Duber-Stachurską, prezeską Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
Dr Mariusz Lekston, rektor Akademii Humanitas o kondycji polskiego szkolnictwa wyższego
Rozmowa z Edytą Urbaniak-Konik, pełnomocniczką zarządu ds. zrównoważonego rozwoju PreZero Polska
Rozmowa z Arturem Białkowskim, wiceprezesem zarządu Medicover
Kuba Strzyczkowski: Odpowiedzialny biznes. Sztuka pomagania
Kolejny dzień naszej obecności na XVII Eurpejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach rozpoczynamy od panelu dyskusyjnego zatytułowanego „Odpowiedzialny biznes. Sztuka pomagania”. A jeśli pomaganie, to Kuba Strzyczkowski, który za pośrednictwem radia i z pomocą słuchaczy regularnie pomaga potrzebującym.
Uczestnikami panelu byli: Monika Bajka – Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży DOM ANIOŁÓW STRÓŻÓW, Anna Partyka-Opiela – kancelaria Rymarz Zdort Maruta, Jolanta Czerniecka-Siwecka – Fundacja Iskierka, Joanna Sadzik – Fundacja WIOSNA, Patrycja Zbytniewska – Fundacja LPP, Aneta Żochowska – Fundacja Leny Grochowskiej, Arche SA i Rafał Sonik – Gemini Holding Sp. z o.o..

Dlaczego biznes zajmuje się działaniami pomocowymi? Czy to wyłącznie kwestia dbania o wizerunek? – Pomaganie może budować wizerunek firmy i w wielu przypadkach tak się dzieje. Jeśli to pomaganie jest szczere, to ten wizerunek będzie pozytywny. Tu głównie chodzi o wartości, jakimi firma się kieruje. Jeśli pomagamy tylko dla PR-u, to prędzej czy później wypłynie – szybciej niż myślimy – podkreśliła Aneta Żochowska.
– Nasze społeczeństwo jest bardzo świadome i rzadko nabiera się na frazesy i często mówi „sprawdzam”. Jeśli to pomaganie nie jest szczerze, to bardzo szybko nawet pracownicy firmy dostrzegają, że to jest nieszczere. Jeśli pomaganie wypływa z wyznawanych wartości, to prowadzi do konkretnych zmian, które zauważają wszyscy – podkreśliła dyrektorka Fundacji Leny Grochowskiej.
Anna Partyka-Opiela zwróciła uwagę, że Polskie prawo podatkowe nie daje biznesowi wymiernych korzyści z pomagania, a mimo tego polskie firmy chętnie prowadzą działania charytatywne. Dodała również, że skuteczne pomaganie wymaga wysokich kompetencji. – W pomaganiu trzeba wykorzystywać swoje kompetencje. W taki sam sposób jak w biznesie – powiedziała.
Co popycha firmy do pomagania, jakie korzyści niesie za sobą działalność charytatywna? Rafał Sonik zaznaczył, że myśl zasady „cokolwiek robisz, robisz dla siebie”, pomaganie jest po części działaniem egoistycznym. Dodał jednak, że celem nie powinny być wymierne korzyści. – Nie oczekujmy zwrotu, oczekujmy lepszej jakości naszego życia wewnętrznego – podkreślił.
Wywiad z Dariuszem Marcem, prezesem zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej
Paweł Sołtys: Europa i jej energia
Udział w panelu brali: Christian Baer – Europex, Tarek Helmi – Deloitte Global, Piotr Kuberka – Shell Polska, Witold Literacki – ORLEN, Marcin Laskowski – PGE Polska Grupa Energetyczna, Rolands Irklis – AS Augstsprieguma tīkls, Karine Boissy-Rousseau – TotalEnergies.
Paweł Sołtys otworzył panel dyskusyjny „Europa i jej energia”, podkreślając, że odbywa się w szczególnym czasie. Jak zaznaczył, ogromny wpływ na rynek energetyczny w Europie ma sytuacja geopolityczna. Zmiana administracji w Stanach Zjednoczonych oraz zagrożenie ze strony Rosji powoduje, że kraje Unii Europejskiej muszą oprzeć się o stabilną i przemyślaną politykę wewnętrzną nastawioną na osiągnięcie całkowitej niezależności energetycznej.



Piotr Kuberka, mówiąc o wspólnotowym działaniu UE w zakresie energetyki zaznaczył, że kraje Unii w momencie rozpoczęcia rosyjskiej inwazji na Ukrainę 2022 zdały egzamin z solidarności. W jego ocenie wspólnota europejska prowadzi również dobrą politykę w zakresie pozyskiwania energii od partnerów.
– Wciąż, patrząc na globalny rynek, możemy polegać na zdywersyfikowanych dostawach gaz z całego świata. W 2022 roku zdaliśmy w tym aspekcie spory egzamin. Istotne jest byśmy działali wspólnie jako cała Unia Europejska z dostawcami gazu z całego świata. To jest dużo bardziej skuteczne i da nam większe bezpieczeństwo energetyczne niż działanie solo – mówił prezes zarządu Shell Polska.
W podobnym duchu wypowiedział się Rolands Irklis, prezes AS Augstsprieguma tīkls. Jego zdaniem europejski rynek energetyczny ma obecnie na świecie mocną pozycję. – Rynek energii jest lepszy w Europie niż w Stanach Zjednoczonych. Wyciągnęliśmy wnioski z kryzysu na rynku energii w 2022 roku – powiedział.
Wiceprezes Orlenu Witold Literacki wskazywał jednak, że zarówno Polska, jak i cała Europa muszą nauczyć się działać z wyprzedzeniem, by zabezpieczać się na wypadek nowych kryzysów gospodarczych i politycznych.
– My jesteśmy przyzwyczajeni do działania post factum. Musimy to zmienić. Jeśli tak się nie stanie, to rzeczywistość nas dopadnie. Musimy dywersyfikować dostawy gazu. Rozbudowujemy flotę gazowców itp. To wszystko powoduje, że zdobywamy czas, który daje nam niezależność. Nie możemy już czekać na podpisanie dostaw – podkreślił Literacki.