Idź do treści
„Wspieram, bo warto” Zaloguj się
„Poprawiacie mi nastrój” Popraw nam!
„Nie było to trudne” Przenieś patronat
07.03.2025

Podczas transmisji video Zarząd Radia 357 podsumował dla Patronów rok 2024 i przedstawił kluczowe tematy związane z dalszym rozwojem rozgłośni.

“To był trudny rok”

W połowie roku 2024 zarząd Radia 357 dostrzegł ryzyko zamknięcia całego roku dużą stratą. Był to efekt rosnących kosztów przy stagnacji w przychodach, które nie nadążały za kosztami funkcjonowania. 

– Od tego czasu bardzo intensywnie pracowaliśmy nad stabilizacją budżetu. Przede wszystkim sami zakasaliśmy rękawy i skupiliśmy się na maksymalnym zwiększeniu przychodów ze współpracy z różnymi markami. Postanowiliśmy też zwrócić się o pomoc do Społeczności Radia 357, prosząc o wzmocnienie wsparcia. Odzew naszych Słuchaczy był niezwykły. Dzięki temu udało się istotnie zmniejszyć stratę, która jest znacznie mniejsza niż wskazywały prognozy w połowie roku. Co nie zmienia faktu, że wciąż kończymy 2024 rok na minusie – mówi Ewa Świstuniuk, kierująca pracami Zarządu Radia 357.

Jak podkreśla sytuacja jest stabilna i pod kontrolą i Radio 357 nie złapało “zadyszki”, ale potrzebuje zwiększać potencjał przychodowy, by móc dźwigać rosnące koszty oraz inwestować w rozwój.

– Ubiegły rok utwierdził nas w przekonaniu, że potrafimy zarządzać radiem także w trudnych okolicznościach, podejmować dobre, konieczne decyzje i w rezultacie bezpiecznie prowadzić Radio 357 także, gdy finansowo mamy pod wiatr. Po raz kolejny przekonaliśmy się też, że możemy w tym liczyć na Państwa i serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy już wzmocnili wsparcie. Jednak chcąc się rozwijać i sięgać coraz wyżej – nie możemy poprzestać na niwelowaniu strat, potrzebujemy generować dochód. Dlatego pełna mobilizacja wciąż jest potrzebna, będziemy wciąż zapraszać i zachęcać do wzmacniania wsparcia – by Radio 357 mogło pewnie stawić czoła rynkowi i konkurencji – wyjaśnia Ewa Świstuniuk.

Patroni Radia 357 są regularnie informowani o sytuacji finansowej projektu.

– Około 50 tysięcy osób systematycznie, co miesiąc decyduje, by Radio 357 mogło grać. Pokrywają swoim wsparciem ponad 70% radiowego budżetu, będą gwarantem istnienia i rozwoju tego projektu. Dlatego dbamy, by regularnie otrzymywali informacje o tym, jak ten budżet wygląda i na co przeznaczamy powierzone nam środki. Przedstawiamy te informacje osobiście, z udziałem całego zarządu – po każdym półroczu. Spotkania można obejrzeć na żywo lub odtworzyć w Strefie Twoje 357 – mówi Paweł Ruszkowski, odpowiedzialny w Radiu 357 za obszar finansów.

Wsparcie strategiczne z udziałem ekspertów

Team Strategiczny to nowoutworzony zespół, wspierający zarząd Radia 357 w kluczowych decyzjach. Do stałego składu będą dołączali eksperci, by wspólnie wypracowywać strategiczne cele i wzmacniać pozycję Radia 357 jako wiodącego projektu medialnego, finansowanego przez społeczność słuchaczy. Jego pracami kieruje Paweł Sołtys.

– Bieżące zarządzanie radiem wymaga codziennego mierzenia się z dziesiątkami pilnych spraw i trudnych decyzji. Chcemy zadbać, by w ich natłoku należną uwagę poświęcać równie istotnym wyzwaniom strategicznym. Obie perspektywy – bieżąca i długofalowa – są warunkiem dalszego rozwoju Radia 357. Do prac w zespole zaprosiliśmy specjalistów od rozwoju biznesów cyfrowych, którzy będą wspomagać jego prace pro bono – często wspierających radio także jako Patroni – wyjaśnia Paweł Sołtys, który przedstawił Patronom założenia i zadania zespołu.

– Na wiele sposobów chcemy zapraszać Patronów do współtworzenia tego radia – włącznie z tematami strategicznymi. Wzmacniamy się wzajemnie i ostatnie miesiące są na to kolejnym dowodem – dodaje Paweł Sołtys.

Własny system płatności i “Głosówka”

Zarząd Radia 357 podsumował także nowości na stronie internetowej i w aplikacji. 

Kluczową zmianą w 2024 roku było uruchomienie własnego systemu płatności, który pozwala zmniejszyć koszty ich obsługi. 

Systematycznie rozwijana jest także Strefa Twoje 357 – specjalna sekcja dedykowana Patronom, w jednym miejscu gromadząca wszystkie najważniejsze funkcje i treści przeznaczone dla Słuchaczy wspierających Radio finansowo – playlistę, ogłoszenia i aktualności, artykuły, konkursy, czasem specjalne oferty i promocje pozyskiwane przez Radio dla Słuchaczy. 

Udoskonalona została także sekcja zakupowa, oferująca Słuchaczom możliwość zakupu gadżetów z logotypem Radia oraz kawy. 

Istotną nowością w aplikacji jest “Głosówka”, która otwiera Słuchaczom alternatywną dla połączeń telefonicznych drogę do zabrania głosu w audycjach, poprzez wygodny i szybki w użyciu „dyktafon”. Wprowadzona niedawno, od razu zyskała uznanie Słuchaczy, których głos zaczął być dzięki temu częściej słyszany w audycjach takich jak Ranek, czy Popołudniówka.

Radio bez bloków reklamowych i dotacji z budżetu

Radio 357 dynamicznie rozwija współprace z markami, które pozwalają stabilizować budżet bez sięgania po klasyczne źródła finansowania na rynku medialnym, jakimi są bloki reklamowe lub dotacje z budżetu państwa. 

– Wiemy jak nasi Słuchacze cenią sobie brak bloków reklamowych przerywających audycje. Nie będziemy tego zmieniać. Ale od strony finansowej to duże wyzwanie – wygrywać z konkurencją, która żyje z reklam albo dotacji państwowych. Aby działać bez klasycznych bloków reklamowych stawiamy na dobrze przygotowane, wysokojakościowe współprace z wyselekcjonowanymi markami. To zresztą często też nasi słuchacze i patroni. Współprace, które odbywają się z korzyścią dla wszystkich stron, zawsze wprost komunikowane i pasujące do formuły Radia 357 – wyjaśnia Aneta Kowalska, odpowiedzialna w zarządzie Radia 357 za współprace z markami, która przedstawiła Patronom najnowsze pomysły realizowane w tym obszarze.

Patroni, którzy prowadzą własne firmy lub działają w różnych branżach, będą mogli stać się partnerami wydarzeń, audycji i kampanii specjalnych. Projekt oparty będzie na  współtworzeniu treści, które mają znaczenie i są zgodne z filozofią społeczności Radia 357.

Ruszają prace nad letnią ramówką

Zarząd Radia 357 zaprosi Patronów do przesyłania sugestii i pomysłów, które zostaną uwzględnione podczas prac nad letnią ramówką rozgłośni. 

– Rok temu wielu z Patronów zastanawiało się jak wpłynie na nas zmiana ekipy w Trójce. Po roku wiemy, że ruchy personalne były bardzo niewielkie, słuchalność ani wsparcie Słuchaczy nie zmalało, przyszły nowe głosy i nowe audycje, a dzięki Słuchaczom czujemy się jeszcze mocniejsi. Chcemy, by czuli się częścią tego radia – dlatego często zwracamy się do Patronów z zaproszeniem do jego współtworzenia. Powitania, Głosówka, ankiety, spotkania są dla nas źródłem wielu inspiracji. Tym razem szczególnie chcemy zachęcić do podzielenia się swoimi antenowymi marzeniami – być może część z nich uda się nam zrealizować – mówi Agnieszka Szwajgier, koordynująca w zarządzie Radia 357 antenę i podcasty.

Szukając nowych odbiorców Radio 357 zapowiada rozbudowę treści tworzonych w formie tekstowej oraz intensywne wykorzystanie mediów społecznościowych.

– Kapitalne treści audio, które tworzymy dla Słuchaczy niestety mają zbyt krótki cykl życia – po emisji antenowej lądują w podcastach, które nie są dostępne dla niepłacących użytkowników. Dlatego Chcemy przyciągnąć nowych słuchaczy poprzez rozbudowanie informacji o naszych audycjach – pisanie omówień, streszczeń, najważniejszych cytatów i syntezy treści antenowych. Dzięki temu łatwiej będzie nas znaleźć w wyszukiwarkach – tłumaczy Agnieszka Szwajgier.

Patroni poznali także jako pierwsi zapowiedzi antenowe – w tym szczegóły Polskiego Topu Radia 357, które przedstawił Piotr Stelmach, szef redakcji muzycznej. Spotkanie poprowadził Marcin Cichoński.

Radio 357 istnieje i rozwija się dzięki regularnym, miesięcznym wpłatom swoich słuchaczy. W szeroko zakrojonej akcji crowdfundingowej dziesiątki tysięcy Patronów wsparło ideę stworzenia nowego radia internetowego, które szybko stało się największym finansowanym społecznościowo projektem medialnym w Polsce. Dzięki temu jest dostępne bezpłatnie i nie przerywa audycji blokami reklamowymi. Patroni wspierający Radio 357 mają dostęp do podcastów, głosowania, zamkniętej grupy, playlisty, konkursów, wydarzeń i spotkań live w myśl zasady “Patroni mogą więcej”. Radio 357 jest najchętniej wybieranym radiem internetowym w Polsce.

Pełny zapis video spotkania z Patronami, które trwało ponad godzinę, dostępny jest  TUTAJ.