Podczas transmisji video Zarząd Radia 357 podsumował dla Patronów rok 2024 i przedstawił kluczowe tematy związane z dalszym rozwojem rozgłośni.
“To był trudny rok”
W połowie roku 2024 zarząd Radia 357 dostrzegł ryzyko zamknięcia całego roku dużą stratą. Był to efekt rosnących kosztów przy stagnacji w przychodach, które nie nadążały za kosztami funkcjonowania.
– Od tego czasu bardzo intensywnie pracowaliśmy nad stabilizacją budżetu. Przede wszystkim sami zakasaliśmy rękawy i skupiliśmy się na maksymalnym zwiększeniu przychodów ze współpracy z różnymi markami. Postanowiliśmy też zwrócić się o pomoc do Społeczności Radia 357, prosząc o wzmocnienie wsparcia. Odzew naszych Słuchaczy był niezwykły. Dzięki temu udało się istotnie zmniejszyć stratę, która jest znacznie mniejsza niż wskazywały prognozy w połowie roku. Co nie zmienia faktu, że wciąż kończymy 2024 rok na minusie – mówi Ewa Świstuniuk, kierująca pracami Zarządu Radia 357.
Jak podkreśla sytuacja jest stabilna i pod kontrolą i Radio 357 nie złapało “zadyszki”, ale potrzebuje zwiększać potencjał przychodowy, by móc dźwigać rosnące koszty oraz inwestować w rozwój.

– Ubiegły rok utwierdził nas w przekonaniu, że potrafimy zarządzać radiem także w trudnych okolicznościach, podejmować dobre, konieczne decyzje i w rezultacie bezpiecznie prowadzić Radio 357 także, gdy finansowo mamy pod wiatr. Po raz kolejny przekonaliśmy się też, że możemy w tym liczyć na Państwa i serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy już wzmocnili wsparcie. Jednak chcąc się rozwijać i sięgać coraz wyżej – nie możemy poprzestać na niwelowaniu strat, potrzebujemy generować dochód. Dlatego pełna mobilizacja wciąż jest potrzebna, będziemy wciąż zapraszać i zachęcać do wzmacniania wsparcia – by Radio 357 mogło pewnie stawić czoła rynkowi i konkurencji – wyjaśnia Ewa Świstuniuk.
Patroni Radia 357 są regularnie informowani o sytuacji finansowej projektu.
– Około 50 tysięcy osób systematycznie, co miesiąc decyduje, by Radio 357 mogło grać. Pokrywają swoim wsparciem ponad 70% radiowego budżetu, będą gwarantem istnienia i rozwoju tego projektu. Dlatego dbamy, by regularnie otrzymywali informacje o tym, jak ten budżet wygląda i na co przeznaczamy powierzone nam środki. Przedstawiamy te informacje osobiście, z udziałem całego zarządu – po każdym półroczu. Spotkania można obejrzeć na żywo lub odtworzyć w Strefie Twoje 357 – mówi Paweł Ruszkowski, odpowiedzialny w Radiu 357 za obszar finansów.
Wsparcie strategiczne z udziałem ekspertów
Team Strategiczny to nowoutworzony zespół, wspierający zarząd Radia 357 w kluczowych decyzjach. Do stałego składu będą dołączali eksperci, by wspólnie wypracowywać strategiczne cele i wzmacniać pozycję Radia 357 jako wiodącego projektu medialnego, finansowanego przez społeczność słuchaczy. Jego pracami kieruje Paweł Sołtys.
– Bieżące zarządzanie radiem wymaga codziennego mierzenia się z dziesiątkami pilnych spraw i trudnych decyzji. Chcemy zadbać, by w ich natłoku należną uwagę poświęcać równie istotnym wyzwaniom strategicznym. Obie perspektywy – bieżąca i długofalowa – są warunkiem dalszego rozwoju Radia 357. Do prac w zespole zaprosiliśmy specjalistów od rozwoju biznesów cyfrowych, którzy będą wspomagać jego prace pro bono – często wspierających radio także jako Patroni – wyjaśnia Paweł Sołtys, który przedstawił Patronom założenia i zadania zespołu.
– Na wiele sposobów chcemy zapraszać Patronów do współtworzenia tego radia – włącznie z tematami strategicznymi. Wzmacniamy się wzajemnie i ostatnie miesiące są na to kolejnym dowodem – dodaje Paweł Sołtys.

Własny system płatności i “Głosówka”
Zarząd Radia 357 podsumował także nowości na stronie internetowej i w aplikacji.
Kluczową zmianą w 2024 roku było uruchomienie własnego systemu płatności, który pozwala zmniejszyć koszty ich obsługi.
Systematycznie rozwijana jest także Strefa Twoje 357 – specjalna sekcja dedykowana Patronom, w jednym miejscu gromadząca wszystkie najważniejsze funkcje i treści przeznaczone dla Słuchaczy wspierających Radio finansowo – playlistę, ogłoszenia i aktualności, artykuły, konkursy, czasem specjalne oferty i promocje pozyskiwane przez Radio dla Słuchaczy.
Udoskonalona została także sekcja zakupowa, oferująca Słuchaczom możliwość zakupu gadżetów z logotypem Radia oraz kawy.
Istotną nowością w aplikacji jest “Głosówka”, która otwiera Słuchaczom alternatywną dla połączeń telefonicznych drogę do zabrania głosu w audycjach, poprzez wygodny i szybki w użyciu „dyktafon”. Wprowadzona niedawno, od razu zyskała uznanie Słuchaczy, których głos zaczął być dzięki temu częściej słyszany w audycjach takich jak Ranek, czy Popołudniówka.
Radio bez bloków reklamowych i dotacji z budżetu
Radio 357 dynamicznie rozwija współprace z markami, które pozwalają stabilizować budżet bez sięgania po klasyczne źródła finansowania na rynku medialnym, jakimi są bloki reklamowe lub dotacje z budżetu państwa.
– Wiemy jak nasi Słuchacze cenią sobie brak bloków reklamowych przerywających audycje. Nie będziemy tego zmieniać. Ale od strony finansowej to duże wyzwanie – wygrywać z konkurencją, która żyje z reklam albo dotacji państwowych. Aby działać bez klasycznych bloków reklamowych stawiamy na dobrze przygotowane, wysokojakościowe współprace z wyselekcjonowanymi markami. To zresztą często też nasi słuchacze i patroni. Współprace, które odbywają się z korzyścią dla wszystkich stron, zawsze wprost komunikowane i pasujące do formuły Radia 357 – wyjaśnia Aneta Kowalska, odpowiedzialna w zarządzie Radia 357 za współprace z markami, która przedstawiła Patronom najnowsze pomysły realizowane w tym obszarze.
Patroni, którzy prowadzą własne firmy lub działają w różnych branżach, będą mogli stać się partnerami wydarzeń, audycji i kampanii specjalnych. Projekt oparty będzie na współtworzeniu treści, które mają znaczenie i są zgodne z filozofią społeczności Radia 357.

Ruszają prace nad letnią ramówką
Zarząd Radia 357 zaprosi Patronów do przesyłania sugestii i pomysłów, które zostaną uwzględnione podczas prac nad letnią ramówką rozgłośni.
– Rok temu wielu z Patronów zastanawiało się jak wpłynie na nas zmiana ekipy w Trójce. Po roku wiemy, że ruchy personalne były bardzo niewielkie, słuchalność ani wsparcie Słuchaczy nie zmalało, przyszły nowe głosy i nowe audycje, a dzięki Słuchaczom czujemy się jeszcze mocniejsi. Chcemy, by czuli się częścią tego radia – dlatego często zwracamy się do Patronów z zaproszeniem do jego współtworzenia. Powitania, Głosówka, ankiety, spotkania są dla nas źródłem wielu inspiracji. Tym razem szczególnie chcemy zachęcić do podzielenia się swoimi antenowymi marzeniami – być może część z nich uda się nam zrealizować – mówi Agnieszka Szwajgier, koordynująca w zarządzie Radia 357 antenę i podcasty.
Szukając nowych odbiorców Radio 357 zapowiada rozbudowę treści tworzonych w formie tekstowej oraz intensywne wykorzystanie mediów społecznościowych.
– Kapitalne treści audio, które tworzymy dla Słuchaczy niestety mają zbyt krótki cykl życia – po emisji antenowej lądują w podcastach, które nie są dostępne dla niepłacących użytkowników. Dlatego Chcemy przyciągnąć nowych słuchaczy poprzez rozbudowanie informacji o naszych audycjach – pisanie omówień, streszczeń, najważniejszych cytatów i syntezy treści antenowych. Dzięki temu łatwiej będzie nas znaleźć w wyszukiwarkach – tłumaczy Agnieszka Szwajgier.
Patroni poznali także jako pierwsi zapowiedzi antenowe – w tym szczegóły Polskiego Topu Radia 357, które przedstawił Piotr Stelmach, szef redakcji muzycznej. Spotkanie poprowadził Marcin Cichoński.
Radio 357 istnieje i rozwija się dzięki regularnym, miesięcznym wpłatom swoich słuchaczy. W szeroko zakrojonej akcji crowdfundingowej dziesiątki tysięcy Patronów wsparło ideę stworzenia nowego radia internetowego, które szybko stało się największym finansowanym społecznościowo projektem medialnym w Polsce. Dzięki temu jest dostępne bezpłatnie i nie przerywa audycji blokami reklamowymi. Patroni wspierający Radio 357 mają dostęp do podcastów, głosowania, zamkniętej grupy, playlisty, konkursów, wydarzeń i spotkań live w myśl zasady “Patroni mogą więcej”. Radio 357 jest najchętniej wybieranym radiem internetowym w Polsce.
Pełny zapis video spotkania z Patronami, które trwało ponad godzinę, dostępny jest TUTAJ.