Samouczek

Socjologowie od lat badają zjawisko nostalgii związanej z pierwszymi dekadami cyfrowej rozrywki. Nowe edycje starych komputerów, emulatory pozwalające na uruchomienie klasycznych gier, czy kultowe postaci z tychże gier stanowią sporą część światowego rynku rozrywki.

Historia pierwszych lat rynku gier wideo wydaje się być naznaczona śladami potu, krwi i pikselami. To również rodzaj lustra, w którym odbijał się charakter tamtych czasów. Pierwsze gry pisane często w domu przez jednego autora przerodziły się w ważną część dzisiejszej popkultury.

Celem cyklu 'Pikselowe marzenia' jest pokazanie na podstawie poszczególnych gier stanowiących kamienie milowe w rozwoju rynku gier wideo, jak rodziły się tytułowe pikselowe sny. Każdy odcinek ma formę dźwiękowego snu, w którym przewodnikiem-hipnotyzerem jest narrator.

Autorzy Serii

Select Player

Jarosław Juszkiewicz

Jarosław Juszkiewicz

Dziennikarz i twórca cyfrowy. Pamięta pełne papierosowego dymu salony gier w PRL-u, a jego pierwszą konsolą była gra telewizyjna Binatone mk7 wyprodukowana w 1977 roku. Właściciel rekordów w Galaxianie i Moon Rescue, ukończył dwukrotnie Moon Patrol.

Robert Zembrzycki

Robert Zembrzycki

Dziennikarz, muzyk, reżyser i pasjonat gier komputerowych. Bezgranicznie zakochany w serii Baldur's Gate, pierwsze kroki w świecie komputerów stawiał na Commodore 64. Na wakacyjnych wyjazdach ponad plaże preferował salony gier, w Wiedźminie 3 spędził ponad 1200 godzin, a ile czasu pożarła mu seria Diablo to sam woli nie wiedzieć.

Pikselowe marzenia
LEVEL 1

Zjadając kropki

Historia kultowej gry „Pac – Man” i rewolucja, która doprowadziła do powstania całej serii automatów arcade.

Pikselowe marzenia
LEVEL 2

Mario z Tokio

Hydraulicy Mario i Luigi dawno już przekroczyli czterdziestkę, a jednak w dalszym ciągu z powodzeniem ich postacie są wykorzystywane w grach wideo. Mario stał się prawdziwą gwiazdą i wystąpił w ponad 400 produkcjach.

Pikselowe marzenia
LEVEL 3

Przygoda na Marienbadzie

Prehistoria gier komputerowych jest związana z wielkimi lampowymi urządzeniami, które nie miały nawet monitorów. Ale już w latach 50-tych ubiegłego wieku informatycy pisali na nie gry.

Wkrótce
PROSZĘ CZEKAĆ

Loading

Kolejne odcinki co czwartek.

Pobierz

naszą darmową aplikację

Będzie nam bardzo miło, jeżeli zostaniesz naszym Patronem, ale zdajemy sobie sprawę, że możesz potrzebować chwili, żeby lepiej nas poznać. Słuchać naszego radia na żywo możesz zawsze za darmo. A najlepiej nas słychać w naszej aplikacji.

Aplikacja Radia 357

Śledź Radio 357

w mediach społecznościowych

Projekt "Audiowystawa w formie podcastu: Pikselowe marzenia” realizowany przez 357 Sp. z o.o. został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Celem projektu jest popularyzacja wiedzy o historii gier komputerowych oraz rozwój oferty kulturalno-edukacyjnej Radia 357. Koszt przedsięwzięcia 171 367,15 zł, wartość dofinansowania 123 124,00 zł.